A tömeggyártott nő

avagy a barbie hatása a nőiségre

Barbara Millicent Roberts (Barbie teljes nevén) 1959. március 9.-én „született” a Mattel Inc. játékipari cég „gyermekeként”, ez ugyanis a New Yorkban rendezett Amerikai Játékvásáron való hivatalos debütálásának időpontja. Nevét tervezője, Ruth Handler kislánya után kapta, aki Barbie által nem csak egy babát, de egy korszakalkotó márkát hozott létre.


Szőke haj, kifejezéstelen kék szem, hosszú, vékony lábak, karcsú derék, formás mellek, ki ne ismerné fel erről a 21. század plasztik istennőjét, a Barbie babát?

A játékbabát a valóságos mérethez képest 1:6 arányban kicsinyítve gyártják, azonban ha akár a férfi vagy a női babát emberi méretekre nagyítanánk, a valóságtól (átlag emberi méretektől) hatalmas eltéréseket tapasztalnánk.

A barbie gyártásának folyamata


Azt hinnénk, a mai világban már minden egyediség nélkül, tömegtermelésben zajlik, azonban a barbie esetében (meglepő módon) ez nem teljesen így van.

A politikai korrektségre való tekintettel  (és a faji diszkriminációt elkerülendő) Barbienak több mint 50 nemzetiséget és etnikumot reprezentáló változata létezik.

A babához egyéb árucikkeket is forgalmaznak, mint például könyveket, számítógépes játékokat, ruhákat, sőt a kultikus figura alakjával animációs filmek garmadája is készült.

Barbie, az antinő

Ártatlan játék vagy gyermekeket megrontó kultikus figura? Világszerte rengeteg kritika érte és mind a mai napig éri (főként feminista mozgalmak és családvédők részéről) a Barbie baba külsejét. Sokan egészségtelennek tartják, hogy gyerekek kihívó, felnőtt testet ábrázoló babákkal játszanak, ugyanis ez az imázs erősíti a szexualitást, míg mások inkább az ellen tiltakoznak, hogy beszűkült gondolkodású, materialista gyermekeket nevel.

Ennél talán még veszélyesebb, hogy hamis értékeket közvetít, ugyanis irreális elképzelést fogalmaz meg az női test ábrázolásáról. A Barbie-n felnövő gyermekekben, s ezáltal a társadalomban is kialakult a baba külseje által megfogalmazott „ideális nő”képe, ami annak a (főként tinédzser lányoknál fellépő) kockázatához vezethet, hogy azok, akik hasonulni próbálnak hozzá, anorexiássá válhatnak.

Egyesek szerint pedig megalázó az egész női nemre, amikor annak gazdag értékeiből csupán a külsőt, a szexualitást hangsúlyozza. S valóban, emberre (nőkre, lányokra) alkalmazva a barbie szóhoz kifejezetten negatív jelentéstartalom társul, mely szexis külsővel párosuló, sekélyes, buta jellemre utal, tehát eben az értelemben sértő kifejezésként alkalmazható.

Elmondhatjuk tehát, hogy mára a Barbie valódi kulturális ikonná vált, játékból legendává fejlődött, sőt már egyfajta életstílussal azonosítják.

Mégiscsak tudhat valamit ez a mű-nő, aki minden őt ért kritika ellenére, hosszú évek óta töretlenül megtartja sikerét, s mondhatni egy egész Barbie-world-öt épített ki maga köré. Vajon milyen „világhódító” terveket tartogathat még?

Tipegők tűsarkon


Jogosan tehetjük fel a kérdést, hová lett világunkból az ártatlanság kora? Ma már egyre kevesebben botránkozunk meg azon, ha kislányok szorulós, kivágott, rövid ruhákban, retiküllel a kezükben, egyszóval korukkal ellenkező, kihívó külsővel sétálnak velünk szembe. És talán meglepő, de a 30as magassarkú cipő is létező dolog. Sok anyuka ugyanis a műanyag játék helyett inkább saját kislányával babázik. Már egészen fiatal koruktól, inkább felnőtteknek való nőcis, a naprakész divatnak megfelelő cuccokba öltöztetik csemetéiket, sokszor még a kényelmet, funkciót is háttérbe szorítva. Így hát nem csoda, hogy a gyerekek hamar hozzászoknak külsőségeik hangsúlyozásához, sőt idővel saját igényükké, legfontosabb értékükké válik a trendi megjelenés. Valószínűleg ez is hozzájárult a „nővé válás” folyamatának hatalmas mértékű felgyorsulásához, mely napjainkra a gyermekkor lassankénti eltűnéséhez vezet.

Mogyorósy Anett

Több mint százfős, dizájnerekből, smikes/kozmetikusokból, szabókból és szobrászokból álló csapat dolgozza ki a babák „arculatát” mielőtt azok gyártásra kerülnek. Minden egyes babának külön megtervezik a sminkjét, a haját, a bőrtónusát és a ruhatárát, s a kész terveket elküldik a Kínai és Indiai gyárakba, ahol a babák „testet öltenek”.

A kész terméken is jól megfigyelhető, hogy a baba különálló „testrészekből” épül fel, melyek olvasztott műanyagból, öntőforma segítségével készülnek. Miután összeáll a test, hátra van még az arc felfestése, mely kézzel történik (Egy barbie arcának megfestése körülbelül 3 órába telik), az öltöztetés és a csomagolás.

Ha megjelenésről, színekről beszélünk, az emberek reflexszerűen a rózsaszínt társítják a barbiehoz, s nem véletlen, hisz a baba legtöbb kiegészítője pink, csilli-villi és habos-babos. Barbie igazi stílusikon, trendet teremtett mely meghódította a világot, nők ezrei akarják megjelenésükkel a babát reprezentálni.

Vissza az olvasnivalókhoz